14 Mayıs’ta rahatsızlanarak hastaneye kaldırılan ve yoğun bakım sürecinin ardından entübe edilen Kadir İnanır, çoklu organ yetmezliği nedeniyle geçtiğimiz cuma günü 77 yaşında hayata veda etmişti. Merhum sanatçı için Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi’nde anma töreni düzenlendi. Törene; Devlet Tiyatroları Genel Müdürü Tamer Karadağlı, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Vekili Nuri Aslan, Kadir İnanır’ın hayat arkadaşı Jülide Kural, yakınları, sanatçı dostları ve oyuncular katıldı.
“KADİR İNANIR HALKIN DOSTUDUR”
Törende konuşma yapan Kadir İnanır’ın hayat arkadaşı Jülide Kural, “Aslında bakarsanız şu andaki duygu sadece sessizce durmak. Asıl duygu bu. Kadir’in haykırmak istedikleri o kadar büyük ki, kalbimin buna dayanabileceğini zannetmiyorum. Kadir İnanır’ı hepiniz tanıyorsunuz. Onun haksızlık karşısında taşan o öfkesini, sevgisini ifade ederken sözcüklere hiç ihtiyaç duymamasını… O yoksulluk, adaletsizlik ve eşitsizlik karşısında şahlanan vicdanını bazen de kalbinin kırılganlığında gözyaşlarının nasıl da o güzelim gözlerinin dostu olduğunu kısacası onun insanlığını hepiniz biliyorsunuz. Belki de hayatı boyunca en büyük heyecanı olan sinemada kendi aktörlüğünü inşa ederken tanık olduğum bir şeydir. Dönüp dolaşıp başvurduğu yerdir aslında kalbi, sezgileri ve en önemlisi merakı ve hayata gülümseyerek bakabilme cesareti… Bu süreçlerde ben onu hep izledim. Bu benim için çok önemli bir ayrıcalıktı. Bir aktörün sevdiği mesleğini nasıl inşa ettiğini izlemek benim için çok özel bir deneyimdi. Kadir İnanır bir bakışı ile o seyircisinin yıllarca sürecek olan unutulmazıdır. Herkesin ağabeyidir, dayısıdır, babasıdır, oğludur… Aslında o halktır, Anadolu’dur. Bütün halkların dostudur. O yüzden de Türk’tür, Rum’dur, Ermeni’dir, Çerkez’dir, Boşnak’tır, Arap’tır. Ayrılırken memleketine en büyük vasiyeti; ‘o büyük barışı mutlaka biz halklar kuracağız’ der. Dünyanın en güzel gülümsemesidir. Vasiyetin sorumluluğumuzdur. Bir gün mutlaka sevgilim…” dedi.
“DÖRT GÜN İÇİNDE HEM ANNEMİ HEM DE DAYIMI KAYBETTİM”
Şarkıcı Soner Arıca, art arda yaşadığı acı kayıplarla sarsıldı. 23 Haziran’da annesi Altun Arıca’yı, ardından dayısı Kadir İnanır’ı kaybeden şarkıcı, Habertürk’e yaptığı açıklamada üzüntüsünü; “Hem çok üzgünüm, hem de çok şaşkınım. Tuhaf bir duygu durumu içindeyiz. Gerçekliğine inanmıyorum, inanamıyorum. Ölüm hiç kimseye yakışmıyor ama ona hiç olmadı, yakışmadı. O bizim dayımızdı ama aynı zamanda hayran olduğumuz sanatçıydı da… Çok büyük sanatçıydı. Entelektüel zekâsı, sosyal zekâsı çok yüksek… Dört gün içinde hem annemi hem de dayımı kaybettim. O hepimizin Kadir İnanır’ıydı, hepimizin ağabeyi, dayısı, kardeşiydi… Ondan yaşam yolculuğu, sanat yolculuğuyla alakalı çok şey öğrendim” sözleriyle ifade etti.
“TEK TESELLİMİZ BİZE BIRAKTIKLARI SERVET”
Törene katılan Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdürü Birol Güven, “Türk sineması sadece bir sinema değildi. Bizim değerlerimizin de hafızamızın da korunduğu bir yerdi. Dolayısıyla ben sinemamızın da bir yokluk dönemine girmekte olduğunu düşünüyorum. Tek tesellimiz bize bıraktıkları bir servet var bir hazine var. Yeni nesil sinemacı arkadaşlarımız buradan çok şey öğreneceklerdir. Mekânları cennet olsun ” dedi.
